Gramy gamy!
Granie gam i pasaży to proza życia wszystkich zawodowych muzyków. Osoby, które muzykują dla przyjemności, często uważają granie gam i innych ćwiczeń technicznych za niepotrzebną stratę czasu.
Zanim uznasz granie gam i pasaży za zbędną i monotonną czynność, przeczytaj, jakie korzyści możesz osiągnąć, jeśli zaczniesz ćwiczyć je systematycznie.
1. Poznasz tajniki budowy gam i akordów
Cztery krzyżyki przy kluczu? Dla ćwiczących gamy to żaden problem, bo z tonacją E-dur są zaprzyjaźnieni od dawna a ich palce intuicyjnie odnajdują właściwe klawisze.
Znając gamy i rozumiejąc budowę akordów, dużo łatwiej będzie Ci też nauczyć się nowych utworów na pamięć.
2. Zyskasz solidne podstawy do improwizacji i gry ze słuchu
Chcesz zagrać swoje ulubione piosenki ze słuchu, zupełnie bez nut i w dodatku samodzielnie dobrać dźwięki akompaniamentu? A może lubisz tworzyć własne melodie? Ręka, która dzięki ćwiczeniom technicznym swobodnie porusza się po klawiaturze bez trudu zagra wszystko to, co pomyśli głowa.
3. Usprawnisz pracę dłoni
Opanowanie poprawnego palcowania w każdej z tonacji znacznie skróci czas przeznaczony na naukę nowych utworów. Twoja dłoń będzie automatycznie i intuicyjnie wybierać najprostsze i najbardziej wygodne palcowanie. Bardzo pomoże Ci to też w sprawnym wykonywaniu kompozycji, w których nie zamieszczono palcowania, a takich nie brakuje w bogatych zasobach internetu.
4. Rozwiniesz mięśnie
Muzyka i sport wbrew pozorom mają wiele wspólnego. Zawodowy piłkarz zanim rozegra wspaniały mecz musi odbyć wiele treningów, na których wykonuje podobne i powtarzające się ćwiczenia. Pianiści do gry również używają swojego ciała. Ćwiczenia techniczne pomogą Ci rozwinąć i utrzymać dobrą formę.
5. Zostaniesz szefem swoich własnych palców
Każdy z Twoich pięciu palców ma inną budowę i możliwości. Nie zawsze granie danym palcem jest wygodne a powstały dźwięk spełnia nasze oczekiwania. Celem ćwiczeń technicznych jest takie wyrównanie siły naszych palców, aby w pełni kontrolować barwę, natężenie i czas trwania każdego wykonywanego dźwięku.